Meld dig ind i et symfoniorkester – og lær samtidig at spille
Assens Musikskole har tænkt nyt – med inspiration fra Venezuela
Multisalen ved Vissenbjerg Skole, fredag 11. november klokken 13: Nogle af strygerne småsludrer, andre stemmer deres instrumenter, atter andre retter på stolen. Der går 5-10-15 minutter, hvor stol efter stol bliver besat af en musiker, strygere, blæsere og fløjtenister. Fælles for musikerne er, at de er unge, får undervisning i Assens Musikskole og er mødt frem til den anden samling i Phil Good Orchestra, et ungdomssymfoniorkester med foreløbigt 71 medlemmer, men flere kommer til.
– Det bliver senere udbygget med slagtøj og kontrabasser, og så bliver der 110 musikere, fortæller musikskoleleder Niels Thaastrup.
Efter at have været ramt af corona-restriktioner i to år, var Assens Musikskole klar over, at den skulle tænke kreativt – sådan for alvor – for at skolen på ny kunne blomstre og summe af liv.
– Vi fik lov til af Assens Kommune at halvere prisen, og det betød dobbelt så mange elever.
Feel good i Phil Good
Det andet initiativ var Phil Good Orchestra, som helt bevidst spiller på ”feel good”, altså at have det godt og rart.
Inspirationen fandt Assens Musikskole i Venezuela.
– Venezuela har et orkestersystem, som hedder El Sistema. Det handler om at hjælper børn og unge ved at tilbyde musik i deres liv. Det sociale spiller en meget stor rolle, fortæller Troels Aarøe Nissen, souschef i Assens Musikskole.
– Det, vi har gjort med Phil Good Orchestra er, at det er ”solgt på” det sociale. Altså at der er blevet sagt ud til nybegyndere, at de kan spille i symfoniorkester, og så skal vi nok læren dem at spille undervejs. Dvs. det er omvendt i forhold til den traditionelle tilgang, hvor man først lærer at spille og sidenhen kommer med i et orkester.
Reaktionen fra forældrene er meget positiv.
– De siger bl.a. at børnene rent faktisk spiller rigtigt, og at musikken hænger sammen. De kan godt lide det sociale element, siger Troels.
– Vores mål er, at mange børn får en rigtig god oplevelse med at spille musik, at de lærer at indgå i en stor musikalsk sammenhæng, at de lærer at spille på deres instrumenter. De lærer også orkester- og symfonitraditionen at kende. Så på mange måder er det musikalsk læring og musikalsk dannelse.
Phil Good-musikerne skal mødes til seks samlinger, den sidste i maj.
– Der spiller orkestret et værk, som er komponeret specielt til dem. Det bliver et eventyrligt værk, hvor klangene og musikken skaber følelser. Nøjagtig som man kender det fra et professionelt symfoniorkester eller filmmusik. Det er komponeret på børnenes niveau, men så det også er udfordrende, fortæller Troels.